Sunshine Village - Reisverslag uit Banff, Canada van Noah Dohmen - WaarBenJij.nu Sunshine Village - Reisverslag uit Banff, Canada van Noah Dohmen - WaarBenJij.nu

Sunshine Village

Door: Noah

Blijf op de hoogte en volg Noah

07 December 2014 | Canada, Banff

Ik wil jullie allemaal heel erg bedanken voor de lieve en enthousiaste berichtjes!!

Mijn excuses voor deze verlate update op mn blog. Ik heb wat problemen met het internet gehad. Nu gaat het iets beter!

De 2e week in het hostel is de temperatuur drastisch gedaald! Van 4 graden naar -20. Ik moet toegeven, de eerste dag dat het -20 was heb ik het constant koud gehad! ’s Nachts is het -26 geweest. Dit heeft ervoor gezorgd dat er een klein gevecht omtrent het raam op de slaapkamer is ontstaan. Ik hou namelijk van frisse lucht ’s nachts aangezien er nare luchtjes hangen, maar niet iedereen vind dit fijn. Een nacht werd ik om 2:30 wakker, het raam was dicht, ik wilde het open doen en zag dat er een Elk voor ons raam gras stond te eten! ontzettend mooi! Nu ben ik wat gewent aan de kou en weet ik welke kleren en hoeveel lagen ik aan moet doen.

Time flies when you’re having fun! Ik ben in Canada dus moet ook de nationale sport beoefend worden, icehockey. Het was een tijdje geleden, maar het ging redelijk goed, op een blauwe knie na! De dagen erna heb ik een aantal yogalessen gevolgt. Na 1 week geen yoga en flinke kou werd het tijd! De yogaschool is super!
We zijn ook nog gaan hiken naar de top van Tunnelmountain. Eerst 1,5 uur omhoog lopen en dan genieten van het mooie uitzicht! Het was een hele mooie zonnige dag dus waren er heel wat mensen onderweg.

Op 15 november vertrokken Mareen (een collega uit Duitsland) en ik om 7 uur ’s morgens naar Sunshine Village. Om 07:30 werden alle nieuwe skileraren van het seizoen 2014-2015 verwacht bij het basisstation van de gondel. Na 5 minuten leerde ik Tim kennen. Tim komt uit Belgie en later kwamen we erachter dat we ook nog samen een kamer delen! Wat een toeval ;) Het is erg gezellig en ik leer veel Belgische woorden kennen zoals; frak = jas, klappe = praten, bangelijk = gaaf, klak = pet.
Nadat alle papierwerk gedaan was (en het was heel wat!!) gingen we ’s middags met de gondel voor het eerst omhoog. Het is echt een geweldig mooie plaats om te mogen wonen! Er ligt een groot hotel, een daylodge voor daggasten, 2 grote staffaccomodaties, een kroeg uiteraard, de skischool, in het hotel zit nog een starbucks en er zijn verschillende winkels voor skikleding, helmen, mutsen, brillen etc. en er zijn 3 restaurants.

De eerste 5 dagen waren trainingsdagen. In eerste instantie snapte ik niet waarom het 5 dagen waren?! Maar daar kwam ik snel genoeg achter. Alles is tot in de puntjes georganiseerd! We kregen meerdere rondleidingen in Sunshine Village, een mini BHV cursus van giftige stoffen tot veiligheid op de piste en uiteraard werd er in die 5 dagen veel tijd besteed aan lesgeven. De manier van lesgeven is hier heel erg anders als in Oostenrijk. De lesprogramma’s zijn heel varierend. De kinderen kunnen dagelijks beginnen aan een groepsles . Er zijn ook programma’s voor kinderen en volwassenen die een paar weekenden duren. Er is een Daycare voor kinderen en deze is gekoppeld aan Tinytigers, kinderen van 3 tot 6 jaar die skiles krijgen. Na 5 dagen training hadden we ook nog 2 shadowdagen waarbij we 2 dagen mee mochten kijken bij kidskampus programma en Tinytigers. De shadowdagen zijn een hele goede manier om te zien hoe het lesgeven hier gaat. Na de shadowdagen mocht ik lesgeven. In het begin was ik bang dat ik niet alles zou kunnen onthouden wat ze in die 5 dagen verteld hadden, maar toen ik eenmaal bezig was met lesgeven ging het vanzelf. De collega’s en supervisors zijn ontzettend aardig en heel erg behulpzaam, ze wijzen je graag de weg. Ik heb de allerkleinste les mogen geven en ook volwassenen. Elke morgen voordat we beginnen doen we eerst een paar minuten met zn alle alle rekken en strekken en daarna kunnen we deelnemen aan de dagelijkse trainingen voor de ski/snowboard instructeurs. Deze trainingen omvatten je eigen skitechnieken verbeteren of ze gaan over lesgeven. Op dinsdag en donderdag kun je ook mee doen aan voldaagse trainingen.
Vanaf vandaag zijn alle stoeltjesliften geopend. Ankerliften en schotelliften doen ze hier niet aan ;). Daar moest ik ook erg aan wennen tijdens het lesgeven, want sommige kinderen zijn nog zo klein dat ze niet zelfstandig de stoeltjeslift in komen.

De staffaccomodaties zijn super. Elke kamer heeft een eigen koelkastje, 2 goede bedden en ruimte om je spullen op te bergen. Elk gebouw heeft een aantal magentrons en waterkokers om eten op te warmen. Echt koken gaat niet. Daar tegenover is er een staffcaff waar we tegen korting eten kunnen kopen en het eten is best lekker! Op vrijdagavond gaat er een om 21:45 een bus terug van Banff (wanneer het weer het toe laat) naar Sunshine Village en is de gondel langer open, dan gaan we gezellig met z’n allen naar Banff eten en wat drinken bij Mels. Er is genoeg te doen voor personeel op de berg: wat drinken bij Trappers; de lokale kroeg, fitnessen en in de Hot Tub! Dit is heerlijk als het -25 is en flink sneeuwt. Elke maand worden er activiteiten voor het personeel on hill georganiseerd; een shoppingtrip naar Calgary, cleanest roomcontest ( waarvan Tim en ik toch wel verwacht hadden dat we zouden winnen, maar helaas), filmavonden, feestjes etc.

30 november ben ik met 3 vrienden naar Lake Louise gegaan om te kijken naar de Super G worldcup en om te skien uiteraard. Alleen al de weg door de rockies er naar toe is heel mooi. De lucht was strak blauw en de bergen en bomen helemaal wit. Op T.V. lijkt de worldcup altijd een ontzettend groot evenement, maar toen we daar aankwamen stonden er misschien 50 mensen te kijken! Dus hebben we even gekeken en daarna zijn we gaan skien :D na een paar afdalingen zijn we gaan we gaan lunchen, daarna doorgereden naar het beroemde meer. Erg mooi om dit in het echt te zien! Het meer zelf was uiteraard bedekt met ijs en sneeuw. Het was ontzettend koud (-30) dus na een hoop foto’s zijn we weer naar de auto gegaan.

Deze week moet ik het helaas wat rustiger aan doen vanwegen frostbite aan mn tenen. De dokter heeft me voorgeschreven om minimaal deze week binnen te werken, voeten goed warm houden en3 keer per dag antibioticazalf op mn tenen smeren. Mocht het eerder weg zijn, mag ik weer beginnen met buiten werken. Tot die tijd krijg ik vervangend werk. Frostbite gaat erg snel en je voelt het op een gegeven moment niet meer. Vanaf nu zal ik altijd mn voeten goed moeten controleren en toewarmers in mn skischoenen gaan dragen. Gaat helemaal goed komen!

Ik hoop dat iedereen een hele gezellige sinterklaas heeft gehad! En alvast hele fijne feestdagen en voor iedereen alle gezondheid en geluk voor 2015! Een goede roetsj!

See you later aligator! xx

• 07 December 2014 - 18:42

Marie-José:

Oh Noah geweldig om dit mee te mogen maken!
    Nog heel veel mooie momenten, liegfs xx

• 07 December 2014 - 18:46

Angelien :

geweldig noa dat je het zo naar je zin hebt gelukkig leuke collegas, bij ons gaat ook alles zn gangetje ben nog niet volledig aan het werk moet de 16 dec naar de orthopeed op controle daarna gaan we weer aan hem amuseer je maar en tot gauw weer gr

• 07 December 2014 - 18:56

Anita:

Hoi Noah

Leuk te horen dat je het zo naar je zin hebt,jammer van de frostbite en dat je nu binnen moet blijven. Ik wens je in iedergeval veel beterschap en hopelijk sta je snel weer op de piste.
    Auch veur dich une gooie roetsj.

Veel groetjes,
    Anita

• 07 December 2014 - 19:04

Nicole:

hey noah, heel leuk om te horen dat je het zo naar je zin hebt met allemaal leuke mensen om je heen!
    Prachtige foto,s en wat een ervaringen he, geniet ervan en ook voor jou alvast hele fijne feestdagen en een goed en gezond 2015!
    xxx

• 07 December 2014 - 19:11

Silvia:

Hey lieve Noah
    fijn dat het zo goed met je gaat, vooral blijven genieten!!!
    Ik wil jou alvast hele fijne feestdagen wensen en een knetter goed nieuwjaar
    met nog veel avontuur!!!

Liefs sil X

• 07 December 2014 - 19:28

Raymond Reinaerdts:

Super, klinkt echt te gek. Dank voor je leuk verslag
    Grtz
    Oet Limburg

• 07 December 2014 - 20:00

Anique:

Klinkt allemaal geweldig op de frostbite na en wat een sjieke foto s.
    Beterschap en heel veel succes en plezier met het aankomende drukke seizoen.
    Enjoy! Ook alsvast fijne feestdagen en een heel mooi , gezond en avontuurlijk nieuwjaar.
    Groetjes x

• 07 December 2014 - 20:13

Henk Dohmen:

Super dat het goed gaat, op je tenen na dan, maar ook dat gaat goed komen,... heel veel plezier en ook voor jou en je vrienden/collega's mooie dagen....

• 07 December 2014 - 20:20

Helma:

Hoi noah.
    Wat een mooie foto's en fijn omte zien dat je het naar je zin hebt.
    Jammer van de frostbite.
    Verzorg je voetjes maar goed

• 07 December 2014 - 20:32

Ilona:

Hee Noah wat een leuk verslag heb je weer gemaakt, het zijn wel mooie fotos.Nog veel beterschap met je tenen hopelijk kun je weer gauw na buiten. Veel plezier!!!

• 07 December 2014 - 20:56

Petra:

Hoi Noah,
    fijn om te lezen dat het (op je tenen na) goed met je gaat en dat je het naar je zin hebt.
    De foto's zijn prachtig en het is leuk om te lezen waar je mee bezig bent.
    Ik wens jou en de mensen om je heen fijne feestdagen en een avontuurlijk 2015.
    Zie je in 2015 of gaat het 2016 worden?

Lieve groet Petra

• 07 December 2014 - 23:44

Elzbeth:

hallo Noah, zo te lezen gaat het erg goed met je,jammer dat het zo ver weg is, anders waren we zeker met z'n allen op survival weekend gekomen!!!

• 08 December 2014 - 10:06

John & Brigitte:

Hooooooi Noah!
    BRRRRR, we krijgen t koud als we je bericht lezen en je geweldige foto's zien!! Je gebruikt zeker geen ijsklontjes in je frisdrank? ;-) Leuk om te lezen wat je allemaal onderneemt; echt géén sleur daar hè!? We hebben wel even moeten opzoeken wat een Elk is...indrukwekkend als die voor je raam staat....'s nachts...Je foto's geven een beetje een indruk waar je bent en wat je doet. Al hadden we bij sommige foto's meteen een reactie van: "doe die muts op! brrrrrrrrbibberdebibber!" Gelukkig heb je een goede arts daar, met je "frostbite" (nooit van gehoord maar klinkt pijnlijk). Succes ermee, hopen dat je snel weer de piste op kan. Geniet ervan, alvast een fijne -ongetwijfeld witte- Kerst en tot het volgende bericht. Liefs, WARME groetjes, John & Brigitte

• 08 December 2014 - 10:14

Marjo. Kevers:

Hey Noah, ik begon me al ongerust te maken omdat er geen bericht van je kwam. Internet is idd niet altijd optimaal in Canada is ook onze ervaring. Mooie foto's zo met die sneeuw en Lake Louise is een plaatje vind je niet ? Ook in de zomer erg mooi. De hot tub is ook een ervaring apart. Beterschap en hou ons op de hoogte!

• 08 December 2014 - 15:33

Milow:

Heeey Nowie! Superleuk verhaal! Klinkt behalve superkoud vooral heel leuk allemaal!! Updates zijn leuk, wacht maar niet te lang met de volgende! ;) xx

• 08 December 2014 - 19:16

Kees&Truud:

Hoi Noah,

wat een leuke verhalen. Zo te horen geniet je echt. Lake Louise herkennen we meteen. Heel grappig om te zien hoe het er daar uit ziet in de winter. Ook nog in het Château Lake Louise geweest?
    Bij ons was het toen + 20°C een verschil van 50°C!!!
    Hopelijk gaat het met je tenen weer wat beter en kan je weer les gaan geven. Dat is volgens mij heel wat leuker dan binnen werken.
    We wensen je alvast hele fijne feestdagen en een héél gezellig en gezond 2016 en kijken weer vol verlangen uit, naar nieuwe verhalen van je.

Groeten Kees en Truud

• 08 December 2014 - 19:18

Dorry:

Hoi Noah,
    Leuk om je verslag te lezen. Je hebt het goed getroffen fijne en leuke mensen om je heen waar je van alles mee onderneemt! Mooie foto's van prachtig maar erg koud landschap!
    Hopelijk herstellen je voeten voorspoedig en kun je met de zalf herhaling voorkomen. Zal wel pijnlijk zijn als er weer gevoel in je tenen komt.
    Succes met het lesgeven en met alle ervaringen die je op doet. Heel veel groetjes! Dorry en Thei

• 11 December 2014 - 17:04

LIESBETH DONNERS :

HOI NOAH FANTASTISCH DAT JE DIT JE WERK MAG ZIJN . MAAR PAS GOED OP JE VOETEN ,HOUD ZE WARM.(FROSTBITE) ZIJN DAT BEVROREN TENEN ? GROETJES EN GENIET VAN DIT ALLES GROETJES LIES

• 14 December 2014 - 08:44

Linda Musone:

Hi Lieverd! wow je hebt echt al super veel gedaan en zo te lezen al druk bezig met skiën en yoga! klinkt als een goede skischool die veel aandacht heeft voor zijn personeel en gasten! Je doet veel ervaring op, vooral omdat het weer anders gaat dan hoe je het gewend was in Oostenrijk! Fijn dat het allemaal zo goed geregeld is! Super dat er uitgebreide collega avonden zijn. Good for banding ;)! Je hebt vast al veel vrienden gemaakt! En je bent al naar lake louise geweest door de Rockies! how Nice! na 300 foto's pas weggegaan hoop ik! ;)

Bedankt voor je update en hou de voetjes goed warm. Dan kun je er straks weet tegenaan! Wist trouwens niet dat zoiets zo snel kon gaan. Wat moet je doen om dat te voorkomen? andere type of meer sokken ofzo?
    nja, je zal t nu wel weten. Heeel veel beterschap met de voetjes en veel plezier met de tijdelijke binnen werkzaamheden! love you !!!
    kus Linda

• 16 December 2014 - 16:46

Amber:

Erg leuk je verhalen!!! Met plezier gelezen:D

Have fun over there!

Xx

• 21 December 2014 - 12:32

Peter, Bianca, Noor En Pim:

Lieve Noah,
    Wat super om jouw verhalen te lezen. Bedankt hiervoor. Fijn dat je deze ervaring mag meemaken. Wat een verrijking! Regelmatig hoor ik verhalen van mam. Tja die tenen....vervelend zeg! Hoop dat het je snel beter gaat!
    Goed te horen dat je zulke fijne mensen om je heen hebt. We wensen je verder hele mooie feestdagen en een hele gooije roetsj in het nieuwe joar. Blief gezonjd and have a lot of fun!!!!!!

xxxx Peter,Noor,Pim en Bianca

• 23 December 2014 - 00:03

Hovens Regine:

Hallo Noah.Adembenemend al die avonturen. En je bent over 4 dagen jarig nu ver
    van huis. Maar ik denk eraan hoor.En het thuisfront zeker.Ik hoop dat het beter is met
    Je voeten en je n leuke dag hebt met prettige mensen om je heen. Lieve Noah
    alle goeds in de snow world and sunshine.Regine.

• 24 December 2014 - 10:01

Kees En Truud:

Noah, we willen je hele fijne Kerstdagen wensen en een hele gezellige verjaardag. Zal wel apart zijn om dit in het verre en koude Canada te vieren. We zullen een borreltje op je nemen (misschien ook wel 2)
    Voor straks een hele goede jaar wisseling en een gezond en gelukkig 2015.
    Groetjes Kees en Truud

• 31 December 2014 - 17:39

Marja Andelbeek:

Noah, wat leuk om je verslag te lezen. Had er nu de tijd voor. Wat een geweldig mooie omgeving en wat bijzonder dat je dit mag beleven. Hopelijk met je gezondheid weer alles goed en alvast een goede start voor 2015 gewenst. Liefs Marja.

• 03 Februari 2015 - 22:12

Marlies Cox:

Hoi Noah,

Laat bericht van je "oude mentor"!
    Fantastisch om je verhalen te lezen en foto's te kijken.!!
    Super dat je echt naar Canada bent gegaan!!
    Ik vond je altijd al een kanjer en dat vind ik nog steeds!!
    Veel liefs en een dikke knuffel!! Marlies