Jorn, Vera & Jim, BonnyvilleFarm, Dhamma Karuna - Reisverslag uit Banff, Canada van Noah Dohmen - WaarBenJij.nu Jorn, Vera & Jim, BonnyvilleFarm, Dhamma Karuna - Reisverslag uit Banff, Canada van Noah Dohmen - WaarBenJij.nu

Jorn, Vera & Jim, BonnyvilleFarm, Dhamma Karuna

Door: Noah Dohmen

Blijf op de hoogte en volg Noah

05 Mei 2015 | Canada, Banff

Lieve allemaal,

Deze keer een berichtje vanuit Dewinton, Calgary.

11 maart kwamen Jorn, Vera en Jim aan in Banff! het was geweldig om ze te zien!! 2 weken genieten, heerlijk bijkletsen, lekker eten en gedronken en veel gezien en gedaan. De eerste 3 dagen van hun vakantie waren mijn laatste dagen bij Sunshine Village. We hebben nog heerlijk met z'n 4 kunnen skien. De laatste dag heb ik met alle collega's gezellig eentje gedronken op de piste en afscheid genomen. het was even slikken :( en erg fijn dat Jorn, Jim en Vera erbij waren. Het leuke van een werkplek met veel reizende collega's is dat je elkaar nog veel andere plaatsen in het land of op de wereld zult tegenkomen. 19 juni heb ik mijn Belgische collega Tim afgesproken in Vancouver :D

Na 1 nachtje in Banff te hebben geslapen zijn we naar Jasper vertrokken. De 3 urige rit van Banff naar Jasper is fantastisch!! In Jasper hebben we door een bevroren Canyon gewandeld met een gids en sneeuwschoen gewandeld. Daarna zijn Vera en Jim naar Vancouver vertrokken voor een paar dagen en Jorn en ik zijn in Canmore gebleven. Ik heb in die week mn busje verkocht aan n garage. Nu weet ik tenminste zeker dat hij gemaakt word en iemand anders er plezier van zal hebben. Jorn en ik hebben die dagen een auto gehuurd en rond gereden, met mn collega Timmeke nog een gezellig een dagje afgesproken en door Johnston Canyon gewandeld en vooral gegleden, omdat er veel ijs lag en wij het spannender vonden dit zonder spikes te doen! Toen vera en Jim terug waren hebben we een husky slede tocht gedaan :D geweldig!! ontzettend mooie honden en een hele mooie rit (met veel fascinerende geurtjes van de honden onderweg). De laatste 2 dagen hebben we in Calgary doorgebracht en zijn we naar een hockeywedstrijd geweest. Te gek om bij te zijn geweest! het was een spannende wedstrijd! er word een hele show van gemaakt :D bij elke goal van de Flames brand er een enorme vlam en gaat het publiek in rood/geel uit z'n dak. De Calgary Flames wonnen uiteindelijk met 6-3 van de Mighty Ducks. De dag erna vertrokken Jim, Vera en Jorn naar huis en ik naar de boerderij. Het afscheid was erg moeilijk :'(

Via internet had ik Ride share gevonden naar Bonnyville. Dit is een gedeelde taksie die veel goedkoper is dan de bus.
De boerderij lag ongeveer 18km van het dorp Bonnyville. de omgeving was erg plat, veel prairies. Toen ik aankwam op 15 maart lag er, tegenover Calgary, nog een dik pak sneeuw, dat was even een tegenvaller want in Calgary waren we al helemaal in de zomerstemming geraakt door het zachte weer.
De dagelijkse bezigheden op de boerderij waren vooral (veel) verbouwen en de paardjes, ezels en bisons voeren en verzorgen. We hebben het huis van een van de zonen gerenoveerd, eerst alles af- en uitbreken, daarna framen, isoleren, stopcontacten omleggen etc. Ontzettend handig en leuk om te leren! De dames van boerderij konden werkelijk alles!!! ze hebben dan ook meerdere projecten waar we aan gewerkt hebben. een ander project was de blokhut. Helaas ben ik niet verder gekomen dan de 4 muren (daarna vertrok ik). Ik verbleef op de boerderij met 5 Deutsche Jungs. We werden goed verzorgt, het eten was elke dag super! en de slaap accomodaties erg luxe. Met pasen werd er een groot feestmaal klaar gemaakt met kalkoen en lam en de hele familie was erbij. Na het feestmaal hebben we een kampvuur gemaakt en gezellig gekletst. De dochter van Tanya heeft ons meegenomen hiken rondom Moose lake en paardrijden bij de "buren" die 8km verder op wonen. Het paardrijden was super! de tuin van de buren was zo groot dat we 30min in hun tuin kon paardrijden. een van de hoogte punten van mn verblijf op de boerderij was het zien van het Noorderlicht!! Ongelofelijk mooi! Het leuke was dat Tanya 's avonds op de deur kwam kloppen om te zeggen dat het Noorderlicht zichtbaar was :D Het waren ontzettend leuke en leerzame weken met lieve mensen. De dag van vertrek kwam onverwachts en ging dan ook voor mn gevoel ontzettend snel, om 11 uur 's morgens kreeg ik de rit aangeboden en om 3 uur 's middags zat ik, na een paar dikke knuffels van iedereen die op de boerderij was, al in de auto. Het plan was om bij de zoon van Tanya in Calgary te slapen maar die vertrok de volgende morgen om 4:30 uur naar Hawaii, dus moest ik iets anders regelen en zo kwam ik bij de manager van het meditatiecentrum terecht voor 2 nachtjes (in eerste instantie).

15 April ben ik, sneller dan gepland, vetrokken vanuit Bonnyville naar Calgary om vrijwilligerswerk te gaan doen in het meditatie centrum Dhamma Karuna. Ik kreeg onverwachts een gratis ritje aangeboden naar Calgary door de familie van Tanya, de boerin van de boerderij waar ik 6 weken gewerkt heb. Ontzettend aardig! We zijn ongeveer 6 uur onderweg geween (en dan zit je nog steeds in dezelfde provincie!!!)

Om 10 uur 's avonds werd ik in Dewinton afgezet. Dewinton ligt in de foothills van Calgary en is erg heuvelachtig met veel wind. Michael, de manager, woont met zijn vrouw en dochtertje van 4 bij de ouders van zijn vrouw. Wederom ontzettend aardige mensen! heel gastvrij! Na 2 nachtjes vertrokken we vrijdagmorgen naar het meditatiecentrum in Youngstown. dit is ongeveer 3 uur rijden van Dewinton. Youngstown bestaat uit een aantal huizen, 1 tankstation en 2 verlaten restaurantjes. Ik geniet van elke lange autorit, het uitzicht is werkelijk prachtig! onderweg kom je door de Badlands, een landschapsvorm die wordt gekenmerkt door een sterk geërodeerde, uit klei bestaande ondergrond, voornamelijk in semi-woestijn gebieden. Erosie door water en wind hebben tot gevolg dat in badlands geologische formaties als canyons, ravijnen en hoodoos veelvuldig voorkomen. (dit heb ik gekopieerd van google ;) Het meditatiecentrum is pas geopend voor 10 daagse cursussen en er moet nog veel geklust worden, dus ik kon mijn nieuwe skills goed toepassen! De organisatie bestaat geheel uit vrijwilligers. Sinds vorig jaar augustus zijn elk weekend en door de week vrijwilligers die klussen en vanalles regelen. Tijdens het verblijf van een ‘workperiod’ word er 2 tot 3 keer per dag gemediteerd, om 6uur, 12 uur en 18:00 uur. Van de 10 dagen en ik 3 dagen helemaal alleen geweest. Dit was een bijzondere ervaring, zonder andere mensen en redelijk afgelegen. Tijdens het weekend kwamen er weer aantal collega’s terug die me kondern vertellen waar de sleutel lag. Een meisje, Kumi, die ook vrijwilligerswerk bij het meditatiecentrum doet had via via een baantje geregeld om bomen te planten en ze hadden nog mensen nodig. Dit kwam me wel erg goed uit dus de volgende dinsdag morgen stond ik in Calgary bomen te planten. Gelukkig konden Kumi en ik bij Michael wonen tijdens het werk wat maar 15 minuutjes rijden was. Het uitzicht tijdens het werk was ontzettend mooi, veel groene velden en heuvels. Fysiek is dit werk erg zwaar met lange dagen van 7 uur ‘s morgens tot 17:30 ‘s avonds, het zijn 3000 bomen die in potten van 10,15, 20 en 25 gallon moeten worden geplant, op een trailer geladen en vervolgens weer uitgeladen bij een staaldraad. We hebben super mooi weer gehad tijdens deze week, 27 graden en zon en heel veel wind, op het einde van de was ik 50 shades donkerder van het stof. Het zou 2 weken duren om alle bomen te planten, na een week hadden we 1500 geplant dus we lagen op schema. Helaas ben ik de eerste week te hard van stapel gelopen en houd mn lichaam het niet bij, ik heb erg veel last van mn rug en schouder. Als er 1 ding is wat ik heb geleerd de afgelopen maanden is luisteren naar mn lichaam, dus heb ik me helaas moeten afmelden voor deze week. Ik vind het erg jammer want het is heerlijk werken in de buitenlucht en leuke collega’s. Maar alles gebeurd voor een reden ☺ Nu eerst 1 dagje uitrusten bij Michael thuis. Een hele bijzondere plaats om te wonen. Super lieve mensen en erg gastrvrij. De schoonmoeder van Michael weet veel van geneeskundige kruiden en heeft een smeersel gemaakt voor mn spieren en verschillende thee voorgeschreven. Kruiden geneeskunde is iets waar ik ontzettend graag meer over zou willen leren dus ik kan veel van haar leren. Gister hebben we Tipi raising day gehad, het opzetten van een 22 foot Tipi met 4 directions ceremonie, het eren van de 4 richtingen noord, oost, zuid, west. Om 14:00uur waren met ongeveer 15 mensen om de tipi op te zetten die gebruikt word om ceremonies te houden voor o.a. new moon womens gathering, full moon family drum circle. Na 2 pogingen hadden we het voor elkaar en stond de tipi :D gelukkig was het windstil en scheen de zon! Diezelfde morgen werd ik wakker in mn tentje met een laagje sneeuw!

Woensdag begint de 10 daagse cursus en 18 mei is de laatste dag. Ik ben erg benieuwd hoe het de 2e keer gaat ☺ Na deze cursus heb ik niks gepland tot 20 juni als pap en mam hier zijn :D!!! hier kijk ik heel erg naar uit!!
De komende maanden zal ik veel rondreizen en op verschillende plekken wonen waardoor het moeilijker is om te skypen. Ik wil jullie uiteraard allemaal heel graag op de hoogte houden dus dit zal ik doen met smsjes, mailjtes en mn blog :D en weet dat ik veel aan jullie denk!

Het gaat erg goed met me, ik volg mn eigen kompas en ben ontzettend dankbaar voor alle nieuwe, mooie en leerzame ervaringen ☺

Veel liefs en dikke knuffel voor jullie!

  • 05 Mei 2015 - 08:32

    Marja Andelbeek:

    Noah,
    Wat bijzonder en leuk om je verslag te lezen. Geweldig. Geniet van al je ervaringen volop. Je vergeet ze nooit meer. Het zullen kostbare momenten worden. Liefs Marja

  • 05 Mei 2015 - 10:23

    Olga:

    Te gek Noah!! Good om weer van dig te heure. Geniet d'r van ❤️

  • 05 Mei 2015 - 11:13

    Henk Dohmen:

    Leuk om weer van je te horen, wij denken ook aan jou.. geniet van deze mooie leerzame ervaringen..

  • 05 Mei 2015 - 19:15

    Angelien:

    oh noa ben blij dat het zo goed met je gaat je ziet er ook zo goed uit wat dikker mag ook wel 10 keer beter als bij ons je hebt nou misschien meer innerlijke rust gevonden hoop dat het je zo blijft gaan oh ja misschien had je het al gehoord marleen is nu in de fut is weg bij ons is haar gegund hoor ik hoor weer gauw van jou veel plezier nog vele gr angelien

  • 06 Mei 2015 - 00:57

    Marjo:

    Geweldig Noah, goed om weer van je te horen! Mooie ervaringen ! En geniet van het samenzijn met je ouders!

  • 06 Mei 2015 - 07:15

    Raymond :

    Mooi om Te lezen hoe jij jou pad bewandelt. Elk geschreven woord dat jij met ons deelt, is een avontuur voor mij. Dank je. Geniet ervaar en feel. Heel veel plezier

  • 06 Mei 2015 - 07:33

    Yones:

    Heyyy leve.... wie lang bliefse nog? Hihihi...ich wil auch!
    xxxxx

    en knuffelen

  • 06 Mei 2015 - 15:40

    Hennie Mennens:

    hoi Noah,
    Wat leuk om zo'n uitgebreid nieuws van je te horen!En nog bedankt voor je lieve kaart uit Canada!Ik was helemaal beduusd.Dat je nog aan mij denkt, terwijl je het zo druk hebt!
    Ik hoop dat je net zo blij vanbinnen bent,als je er op de foto's uitziet? Wat spannend allemaal.Fijn dat pap en mam er eerstdaags ook zijn.Ben benieuwd hoe zij het vinden en met welke verhalen ze terug komen.
    Ik wens je veel mooie meditatiemomenten en wens je alle goeds!
    Liefs Hennie.

  • 06 Mei 2015 - 23:25

    Elzbeth:

    Hallo Noah,
    zo te lezen heb je het prima naar je zin, je ziet d'r ook eeeeerg goed uit!!!

  • 07 Mei 2015 - 19:29

    Carien En Peter:

    Hallo Noah,

    Wat leuk om de vele leuke, leerzame, emotionele hardwerkende ervaringen van je te delen. Als ik het allemaal lees, is dit wel wat je ervan verwachtte en doe je het super!
    Pap en mam staan te trappelen in de startblokken om ook naar Canada te komen en we hopen dat jullie samen " de reis van je leven hebben".
    Geniet van Canada en elkaars aanwezigheid, we hopen af en toe wat te horen.
    Liefs,

    Carien en Peter

  • 18 Mei 2015 - 12:37

    Annet Massen:

    Hallo Noahdohmen.waarbenjij.nu
    Wat leuk om je verslagen te lezen. WIJ doen al jaren onze vakanties verslaan op waarbenjij.nu . Het is prachtig om te zien hoe je steeds weer wijze lessen krijgt en er ook veel Door leert het komt zomaar op je pad geniet ervan. Er kan maar een iemand voor zorgen,en dat ben je zelf. Ik weet zeker dat je uit eindelijk er achter komt wat jouw bestemming is. Geneet van ut laeve. Dit is onze lijfspreuk. Ook al zit het een keer niet mee alles komt op z'n pootjes terecht. Wij zijn nu in Marokko ik heb op het werk 10wk vakantie geregeld maar moet erg wennen aan de tijd die ik heb haha. We beleven en zien veel moois. Jij nog een hele mooie tijdzeker volgende maand met je ouders. Onze jongste zoon heeft jaren geleden 9 maanden in Indonesië gezeten en wij zijn er toen ook 1 maand naar toe geweest geweldig onvergetelijk je komt echt weer dicht bij elkaar dus geniet ervan. Veel liefs Annet (receptie). henkenannet.waarbenjij.nu

  • 19 Mei 2015 - 21:21

    Regine Hovens:

    Lieve noah.ik stuur nog ns n reactie. De andere mislukte.Dank voor je verslag.
    Ik denk aan je.regine oet Wiert.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Banff

Noah

Actief sinds 06 Nov. 2014
Verslag gelezen: 462
Totaal aantal bezoekers 13018

Voorgaande reizen:

03 November 2014 - 03 November 2015

Canada

15 Oktober 2017 - 30 November -0001

Australie

Landen bezocht: